Onko SDP vasemmistoa?

Markkinatalous ei tarkoita samaa kuin kapitalismi. Se ei ole myöskään talousjärjestelmä, jonka voisi korvata esimerkiksi sosialismilla, pohtii kirjoituksessaan Työväen Akatemian pitkäaikainen talouspolitiikan opettaja Aarni Tuominen.

Haluaako Suomen Sosialidemokraattinen Puolue olla osa vasemmistoa? Tähän sosialidemokraattisen liikkeen on määrä antaa vastaus, kun seuraavassa puoluekokouksessa helmikuussa 2017 hyväksytään puolueelle uusi periaateohjelma. Omaa näkökulmaani kysymykseen määrittää jäsenyys periaateohjelmatyöryhmässä, jossa olen tuonut esiin talouden järjestämistä koskevia näkökohtia.

Markkinatalous ei ole kapitalismin synonyymi. Se ei ole talousjärjestelmä, jonka voisi korvata jollain muulla, esimerkiksi sosialismilla, määriteltiin tämä miten hyvänsä. Markkinataloutta on aina ollut siitä lähtien, kun ensimmäinen metsästäjä tuli oravannahkanipun kanssa vaihtamaan peltomieheltä säkillisen rukiin jyviä itsellensä. Markkinataloutta tulee arvatakseni myös aina olemaan. Marxin haaveilema kommunismi saattaisi ylittää markkinatalouden, mutta se ei ole ihan näköpiirissä. Eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, mitä tarkoitettiin, kun Neuvostoliitossa puhuttiin kommunismista.

Olennaista on markkinoiden hallinta tai ohjaus. Markkinavoimat on saatava poliittiseen ohjaukseen. Temppu ei ole lainkaan yksinkertainen, mutta tehtävä se on.

Olemme nyt eläneet 1970-luvulta lähtien voimistuneen globaalikapitalismin heikosti ohjatussa markkina-anarkismissa. Tuloksia voidaan kirjata eri puolilta maailmaa, mutta meille voisi riittää analysoitavaa Saksan politiikasta Gerhard Schröderin aikana, josta on suomeksikin tiivis katsaus Metalliliiton ja Ammattiliitto Pron yhteisjulkaisuna. Tai Kreikan velkakriisin selvittämisessä, jossa jäljet johtavat taas – yllätys, yllätys – saksalaiseen sylttytehtaaseen.

Kun sosialidemokratia on antautunut tälle globaalikapitalismin voittokululle esittämällä enintään hurskaita toiveita eettisistä toimintamalleista, on kädet nostettu todella pystyyn. On luovuttu omasta yhteiskuntapoliittisesta ajattelusta ja teorian kehittämisestä. Tämmöinen sosiaalidemokratia, siis kahdella aa:lla, ei ole enää vasemmistoa. Tälle polulle on SDP:kin luisunut jo 1990-luvun lopulta lähtien.

Nostan siis taloudellisen päätöksenteon demokratisoimisen keskeiseksi kriteeriksi, jos SDP haluaa olla vasemmistolainen, yhden a:n sosialidemokraattinen puolue ja liike. Samalla voitaisiin myös keinotekoinen ja huonosti selkiytyvä keskusta-vasemmiston käsite siirtää historian roskakoriin.

On selvää että taloudellisen päätöksenteon demokratisoiminen ei tuota tulosta toteutettuna vain yhdessä maassa. Se olisi yhtä epäonnistunutta kuin taannoinen sosialismi yhdessä maassa. Muistattehan vielä, kuka muhkeaviiksinen gruusialainen tuon ajatuksen isä oli?

Tämä poliittinen ohjelma on toteutettava globaalisti, kun kerran maailmantalous on muuttunut globaaliksi. Ja tämä muutos on pysyvä. Ensimmäinen askel tämän taloudellisen järjestyksen toteuttamiseksi tarkoittaa, että EU:n päätöksentekoa on siirrettävä federalistiseen suuntaan. Federalismin toteuttaminen tarkoittaa myös samanaikaista subsidiariteetti -periaatteen toteuttamista. Siis sitä, että päätökset tehdään niin lähellä kuin mahdollista niitä ihmisiä, joita nuo päätökset koskettavat. Federalismi ei ole mikään päätöksenteon keskittämisautomaatti.

Tähän tarvitaan pitkän aikavälin talouspoliittisen suunnittelun ohjelma, jossa tähtäin asetetaan 2020-luvulle. Välitavoitteita tarvitaan tietysti myös. Vuoden 2019 vaaleihin, sekä eduskunta- että EU-, pitäisi olla jo joitakin hahmotuksia ja ideoita esittää näistä ajatuksista.

Aarni Tuominen
Työväen Akatemian talous- ja
maailmanpolitiikan opettaja 1976–2012

Download PDF

1 ajatus aiheesta “Onko SDP vasemmistoa?”

  1. Risto Koivula

    Älkää sitä ”synnynnnäistä riistäjäpersoonallisuutta” sinne kuitenkaan enää suoraan älkääkä piilevästi kätkekö…

    http://aamulehdenblogit.ning.com/profiles/blogs/n-in-roistovaltiossa-rotumurhapeilineuroonoitieteen-tuuttaaja

    ” Ohjelmajohtaja Olii-Pekka ”UMTS” Heinonen ja pääjohtaja Mikael ”Synnynnäinen Riistäjäpersoonallisuus” Jungner tekivät Suomen valtion YLEstä täysin yksisilmäisen ääliömäisen puoskaritieteen tuutin, josta tavuakaan oikeata ihmistiedettä ei ole sen koommin kuulunut.

    Vaskisti-YLE

    Jungnerin luonnehdinta ”Synnynnäinen Riistäjäpersoonallisuus” ei tarkoita tässä niinkään sitä, että hän maksaisi helvetin huonosti työstä, vaan se on hänen IDEOLO- GIKSEEN (yhtä tyhmän RAWLSin ohella) ILMOITTAMANSA ERICH FROMMIN POLIITTISEN IDEOLOGIAN KULMAKIVI:
    ” Fromm, Erich

    Born Mar. 23, 1900, in Frankfurt am Main; died Mar. 18, 1980, in Muralto, Switzerland. German-American psychologist and sociologist of the neo-Freudian school.

    From 1929 to 1932, Fromm was on the staff of the Institute for Social Research in Frankfurt am Main. In 1933 he emigrated to the United States; he was for many years a practicing psychoanalyst and, from 1951, a university professor in Mexico City.

    Deviating from the biologism of S.Freud,Fromm came close to anthropological psycho- logism and existentialism. He sought to explain how the personality — which he regar- ded as an integrated whole — is formed through the interrelation of psychological and social factors. Social character, according to Fromm, is an expression of the link between the individual psyche and the structure of society, and fear is an important factor in its formation. Traits that are incompatible with the prevailing social norms are suppressed by fear and forced into the unconscious.

    Different types of social character coincide with the various historical types of self- alienated man — accumulative, exploitative, “receptive,” or passive, and “market” man.

    Fromm also established a connection between alienation and various forms of social pathology in contemporary bourgeois society. While criticizing capitalism as a sick and irrational society, Fromm adopted a position of supraclass humanism, as reflected in his Utopian vision of a harmonious “sane society” to be created with the aid of “social therapy.” ”

    Sovjetskajan juttu on kovin myötäsukainen Frommille, joka ainoana Freudin lisäksi frankfurtisteista tunnettiin hyvin myös Neuvostoliitossa, vaikka hänelle ja Freudille naurettiinkin, kun taas esimerkiksi EU:n pääideologi Hannah ”Uusi Totilateralismi” Arendt ja Wilhelm ”Orgoni” Reich olivat tuttuja korkeintaan yhteiskuntatieteiden tut- kijakoulutetuille. Fromm on ENEMMÄN (sosio)biologisti kuin Freud: jälkimmäisen per- soonallisuustyypit (mm. ”oidipaalinen”, ”anaalinen”, joka vastaa Frommin ”akkumula- tiivista”, Claes Anderssonin mukaan mm. entinen valtiovarainministeri Iiro Viinanen on tällainen, jne) ovat seurausta varhaislapsuuden ”oppimispoluista”, erityisesti oppimisen (sosiaalistumisen) ulkoisista ja sisäisistä yksilöllisistä ongelmista (ja voidaan tulkita myös Konrad Lorenzin leimaantumisteorian kautta), kun taas nuo Frommin synnynnäi- set persoonallisuustyypit ovat ”geneettisiä”.Olen lukenut hänen kirjojaan,mm. Ihmisen osan yli puolenvälin, minkä naurulta olen voinut… Frommin ”korkein persoonallisuus- tyyppi” ja ainoa selvästi ”positiivinen” niistä on PRODUKTIIVINEN eli luova, sellainen joka AIVAN OMASTA PÄÄSTÄÄN LUO HIENOJA TEORIOITA JA ”MAAILMOJA” TAITEELLISESTI, tieteessä siis (haistapaskan)tieteiljä kuten hän itsekin…

    Freudin asema tieteessä on paljon enemmän toistaiseksi avoin kuin Frommin (joka on selvä…), koska LEIMAUTUMISILMIÖN olemus ja mekanismi on epäselviä: on esitetty mm. prioneja sekä käänteisklassista pavlovilaista ehdollistumista, jossa ärsykeosa olisi geneettinen mutta reaktio-osa opittu, matkittu (Ivane Beritashvili, Fieldsin mekanismin ensimmäinen esittäjä). Nyttemmin on selvinnyt, että Freudille syötettiin härskisti väärennettyä neurofysiologiaa Wienin yliopistossa.
    Etelärnnassa EK:ssa jo vähän arveluttaa rahoittaa SDP:tä…

    http://www.tiede.fi/keskustelu/22652/ketju/halosen_linjalla_tuposta_papoon_ja_tipoon

    Täällä esiintyy termi ”Heinos-TV” ensi kertaa netissä ja JUST SIINÄ asiayhteydessä:

    http://keskustelu.skepsis.fi/Message/Message/90250

Vastaa käyttäjälle Risto Koivula Peru vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

TIETOA AIKAMERKISTÄ

Aikamerkki on Työväen Sivistysliitto TSL:n yhteiskunnallinen verkkojulkaisu ja tarina-arkisto, joka päivittyy verkossa reaaliajassa. Se katsoo maailmaa työväenliikkeen arvojen näkökulmasta ja niitä pöyhien.

Aikamerkkiä julkaisee Työväen Sivistysliitto

Aikamerkkiä julkaisee Työväen Sivistysliitto

Toimitus: Acamedia
Toteutus: Websteri Media