Kompassipelin avulla voi kirkastaa oman järjestön tai yhdistyksen strategiaa ja selkeyttää ydintoimintoja.

Lautapeli löytää yhdistyksen kehittämiskohteet

Omaa järjestöä voi kehittää laittamalla lautapeli pöydälle ja heittämällä työyhteisön tittelit nurkkaan. Peli auttaa irrottautumaan työrooleista ja laittaa miettimään yhdessä oman järjestön kehittämiskohteita.

Verkkopalveluita tuottava Avoine halusi tarjota asiakkailleen uudenlaisen tavan kehittää toimintaansa. Näin syntyi Kompassipeli.

– Järjestöjen tehtävä on toimia siten, että jäsenet tuntevat sen omakseen. Siksi on oltava koko ajan jäsenten pulssilla, järjestötoiminnan suunnittelija Mika Peltovaara Avoine Oy:stä sanoo.

Peltovaaralla on yli kahdenkymmenen vuoden kokemus tietotekniikka-alalta ja järjestötoiminnasta. Hän auttaa järjestöjä toiminnan suunnittelussa ja verkkosivujen kehittämisessä. Vapaaehtoistyötä hän tekee kansainvälisen potilasjärjestön hallituksessa.

– Elämme yhteiskunnassa, jossa on mietittävä kuinka käyttää aikansa. On mietittävä suuntaammeko resurssit järkevästi ja miksi yhdistyksemme on olemassa, Peltovaara sanoo.

YHTEISTYÖTÄ PELIN HENGESSÄ

Kompassipelissä on osallistujia kerrallaan neljästä viiteen tai enemmänkin. Pelaamiseen menee puolisentoista tuntia ja tulosten kiteyttämiseen puoli tuntia. Isommalla porukalla yhteenvetoon kannattaa varata enemmän aikaa.

– Yhdessä käydyt keskustelut kuljettavat peliä eteenpäin. Parissa tunnissa peliporukka kokoaa yhteisen näkemyksen järjestön yleistilasta.

Tavoitteena on löytää järjestön heikkouksia ja vahvuuksia sekä löytää konkreettisia muutosehdotuksia.

– Peli säästää aikaa suunnittelussa ja nopeuttaa päätösten viemistä käytäntöön, Peltovaara sanoo.

LAUTAPELI HAASTAA DIGIMAAILMAN

Pelimies mikaMika Peltovaara ei ole törmännyt vastaavanlaiseen peliin järjestöjen parissa toimiessaan.

– Onhan se hienoa, että digitaalisessa maailmassa voi löytää keinoja vanhanajan lautapelillä, Peltovaara sanoo.

Peli on suunnattu järjestöjen ja yhdistysten työntekijöille, hallinnolle ja jäsenistölle. Sen avulla voi kirkastaa strategiaa ja selkeyttää ydintoimintoja.

Avoine pyysi valmisteluvaiheessa Työväen Sivistysliiton työelämän kouluttajia testaamaan peliä. Kehittelyvinkkien pohjalta peliä muokattiin.

– Toimme esiin vapaaehtoisorganisaation erityispiirteitä ja toivoimme niiden huomioimista, koulutuspäällikkö Raimo Oksanen TSL:sta sanoo.

TSL ja Avoine ovat tehneet vuosien varrella monenlaista yhteistyötä. Kompassipeli oli esillä myös TSL:n Tiedon virtaa -seminaarissa marraskuussa 2015.

– Peli on hyvä keino nostaa esiin kehittämistarpeita järjestössä tai yhdistyksessä. Kun tarpeet on kartoitettu, TSL voi hypätä mukaan kehityshankkeeseen tarjoamalla apuaan järjestölle tai paikallisyhdistykselle koulutuksen ja muiden kehittämispalveluiden muodossa, Oksanen toteaa.

 

Merja Leskinen

 

Lue lisää

Avoine-yritys 

 

Download PDF

TIETOA AIKAMERKISTÄ

Aikamerkki on Työväen Sivistysliitto TSL:n yhteiskunnallinen verkkojulkaisu ja tarina-arkisto, joka päivittyy verkossa reaaliajassa. Se katsoo maailmaa työväenliikkeen arvojen näkökulmasta ja niitä pöyhien.

Aikamerkkiä julkaisee Työväen Sivistysliitto

Aikamerkkiä julkaisee Työväen Sivistysliitto

Työväen Sivistysliitto

Toimitus: Acamedia
Toteutus: Websteri Media